Jesienią roku 1991 na spotkaniu w Kolonii pomiędzy
stowarzyszeniem francuskim CORPUS, niemieckim FORUM FUR SCHMUCK
UND DESIGN, holenderskim VES, zawiązano europejską sieć
kontaktową mającą łączyć i kontaktować europejskich
artystów złotników oraz ich stowarzyszenia. W niedługim
czasie różnice w poglądach pomiędzy VES a pozostałymi
partnerami doprowadziły do ukonstytuowania się sieci bez
udziału VES.
Precyzyjniejsze ustalenia podjęto na pierwszej konferencji
sieci w Kolonii w czerwcu 1994. Spotkanie w Kolonii było
zorganizowane i prowadzone przez FORUM FUR SCHMUCK UND DESIGN. W
roku 1995 słowackie stowarzyszenie AURA zorganizowało
konferencję w Bratysławie, dołączając do sieci AOE. Polskie
stowarzyszenie STFZ jest aktywne w sieci od czasu spotkania w
Bratysławie. Niektórzy uczestnicy sieci spotkali się w
Newcastle w marcu 1996.
Po trzydniowym spotkaniu przygotowawczym w Strasburgu w
listopadzie 1996, trzecia konferencja AOE odbyła się w czerwcu
1997 w tymże mieście. Po trzech dniach zdecydowano, że
następna konferencja odbędzie się w Sztokholmie. Od spotkania
w Strasburgu aktywnie uczestniczył w sieci hiszpańskie
stowarzyszenie FAD, brytyjskie Association for Contemporary
Jewellery, kręgi artystów ze Szwecji i byłych Republik
Nadbałtyckich.
Konferencja sztokholmska (27 - 29 czerwiec 1998) powiększyła
znacznie grono uczestników sieci. Osoby z kręgu uczelni w Lahti
(Finlandia), artyści duńscy, i nawet przedstawiciele
stowarzyszenia japońskiego rozpoczęli aktywność w ramach AOE.
Następne spotkanie odbyło się w dniach 25 - 27 czerwca
1999 w Barcelonie. Konferencja ta została organizowana przez
wspomniane już hiszpańskie stowarzyszenie FAD pod tytułem Ars
Ornata Mediterraneaî.
W roku 2000 polskie stowarzyszenie STFZ zorganizowało doroczną
konferencję sieci w Krakowie, mieście będącym w roku 2000
jednym z ośmiu Stolic Kulturalnych Europy. Planowana konferencja
AOE w Krakowie w roku 2000 - Ars Ornata Cracoviana - zyskała
już prawo do używania logo Krakowa - jednej z ośmiu
kulturalnych stolic Europy w roku 2000. Konferencja krakowska
była imprezą komplementarną w stosunku do konferencji
amerykańsko - brytyjskiej, która odbyła się kilka tygodni
później w Birmingham.
Myślą przewodnią sieci Ars Ornata Europeana jest
zapewnianie , organizowanie i ułatwianie dostępu do informacji
o europejskim świecie złotnictwa artystycznego wszystkim
zainteresowanym osobom i instytucjom. Nasze stowarzyszenia
kontaktują się natychmiast, gdy tylko dzieje się coś
interesującego. Wymieniamy między sobą nasze biuletyny
informacyjne, inne materiały, wystawy. Nasi członkowie
uczestniczą jako członkowie jury w wystawach i konkursach
organizowanych przez partnerskie stowarzyszenia. Wielu artystów
złotników zajmuje pozycje w akademickim świecie edukacyjnym,
tak więc AOE znacznie ułatwia proces wymiany kulturalnej i
edukacyjnej.
Doroczne konferencje AOE składają się z ekspozycji szeregu
wystaw, wygłoszonych wykładów, dyskusji przy okrągłych
stołach, wspólnych działaniach artystycznych, często typu
performance i happening w pomieszczeniach i w przestrzeni
otwartej. Myślą przewodnią każdej konferencji jest idea, że
dana konferencja organizowana jest przez gospodarzy -
stowarzyszenie z kraju w którym się odbywa, lecz jej program
jest współtworzony i przygotowany przez wszystkie partnerskie
stowarzyszenia. Program jest wynikiem intensywnej, ciągłej
interakcji stowarzyszeń w okresie pomiędzy spotkaniami.
AOE definitywnie nie posiada charakteru organizacji typu
związek zawodowy czy stowarzyszenie rzemieślnicze. Wszyscy
uczestnicy są artystami i w ramach AOE interesują nas tylko
problemy artystyczne oraz te towarzyszące twórczości.
Tradycyjne i nowoczesne środki warsztatowe są dla nas po prostu
medium wyrazu naszych idei artystycznych. Stąd m.in. jesteśmy
bardzo otwarci na kontakty i współpracę ze wszystkimi
zainteresowanymi środowiskami artystycznymi.
Ars Ornata Cracoviana
VI Międzynarodowa Konferencja Sieci Kontaktowej
Ars Ornata Europeana Kontakt - Informacja - Integracja
Kraków, 30 czerwca, 1 i 2 lipca 2000
|