<<< menu        <<<-- wstecz

Warsztaty z這tnicze dla Muzealnik闚
Muzeum Sztuki Z這tniczej, 11-16 maja 2009


W dniach 11 - 16 maja Muzeum Sztuki Z這tniczej, oddzia Muzeum Nadwi郵anskiego w Kazimierzu Dolnym, zorganizowa這 warsztaty z這tnicze jako wprowadzenie do zagadnie warsztatu, technik i technologii dawnego z這tnictwa dla historyk闚 sztuki i muzealnik闚, kt鏎e mia造 miejsce w go軼innych progach "Rajchert闚ki" - Domu Pracy Tw鏎czej KUL w Kazimierzu Dolnym. By造 one pierwszymi tego typu warsztatami dla muzealnik闚 i historyk闚 sztuki w Polsce.

Do poprowadzenia warsztat闚 zostali zaproszeni dwaj znani specjali軼i z dziedziny z這tnictwa Micha Gradowski i Jacek Rochacki. Na zaj璚ia warsztatowe przyby造 osoby z r騜nych stron Polski, zajmuj帷e si w swej profesji wyrobami rzemios豉 artystycznego. Warsztaty uroczy軼ie otworzy dyrektor Muzeum Nadwi郵a雟kiego Jacek Serafinowicz. Przez kilka dni uczestnicy warsztat闚 z uwag przys逝chiwali si wyk豉dom i obserwowali demonstracje poszczeg鏊nych technik z這tniczych, mog帷 samodzielnie wykonywa r騜ne 獞iczenia z這tnicze. Ka盥y dzie warsztat闚 sk豉da si z dw鏂h blok闚 tematycznych - przedpo逝dniowego i popo逝dniowego.

W pierwszym dniu zaj耩 uczestnicy zostali wprowadzeni przez Jacka Rochackiego w tematyk warsztatu z這tniczego, nazewnictwo poszczeg鏊nych narz璠zi oraz w zasady bezpiecze雟twa i higieny pracy w warsztacie z這tniczym. W dalszej kolejno軼i zaj皻o si zagadnieniami zwi您anymi z metalurgi w warsztacie, wykonywaniem stop闚 i okre郵aniem ich pr鏏y, om闚ione zosta造 struktura i w豉軼iwo軼i metali i ich stop闚 oraz konsekwencje, jakie to ma dla z這tnictwa w kontek軼ie np. stanu zachowania danego obiektu w zale積o軼i od typu jego stopu czy niew豉軼iwie przeprowadzanych reperacji z zastosowaniem lutowia mi瘯kiego.

W nast瘼nych dniach przedstawione zosta造 zagadnienia zwi您ane z wykonywaniem przedmiotu z這tniczego, techniki spajania poszczeg鏊nych cz窷ci wyrobu, opracowywania i zdobienia przedmiotu. Pocz患szy od om闚ienia sposob闚 odlewania wlewka, jego obr鏏ki w celu wykonania p馧produktu w formie blachy, drutu lub p豉skownika, po prezentacje technik zwi您anych z nadawaniem w豉軼iwego kszta速u zamierzonemu przedmiotowi. Kolejnym punktem by造 r騜ne techniki kucia, u篡wania pras, wyoblania przedmiot闚 na specjalnych urz康zeniach, repusowania oraz opisy 郵ad闚 pozostaj帷ych na wyrobach i pozwalaj帷ych rozpozna technik i urz康zenie, jakim z這tnik pos逝篡 si przy wykonywaniu danego naczynia. Osoby, kt鏎e bra造 udzia w warsztatach mog造 prze獞iczy spos鏏 nadawania kszta速u blaszce poprzez kucie na kowadle, mog造 wyklepa srebrny drut czy wykona srebrny gw騧d. Jacek Rochacki przedstawi temat technik spajania w oparciu o metod lutowania twardego i mi瘯kiego, mocowania 鈔ubami, nitami, gwo寮幟i. Zwr鏂i uwag s逝chaczom na metody wykonywania 鈔ub i nakr皻ek w dawnym z這tnictwie, czego znajomo嗆 mo瞠 niekiedy by pomocna w datowaniu niekt鏎ych wyrob闚 z這tniczych.

W bloku zagadnie po鈍i璚onych metodom opracowywania i dekorowania powierzchni przedmiotu zademonstrowano metody planowania, opi這wywania, szabrowania i szlifowania powierzchni, nast瘼nie jej fakturowania sposobem mechanicznym, stemplowanym, termicznym i chemicznym. Om闚ion technik zdobnicz by這 grawerowanie i rycie. W dalszej kolejno軼i znalaz si temat technik i procedur wyko鎍zeniowych - polerowanie przez kontynuacj szlifowania i przez zag豉dzanie, matowanie chemiczne i mechaniczne, barwienie, patynowanie, z這cenie i srebrzenie. Na koniec zosta造 om闚ione r騜ne techniki oprawy kamieni kaboszonowych, fasetowych, metody inkrustacji ornament闚 metalowych w pod這瞠 metalowe i w pod這瞠 z innego materia逝, np. z twardego drewna oraz zagadnienia emalii, filigranu i niella.

Micha Gradowski podczas swych zaj耩 wprowadzi s逝chaczy w tematyk dawnych cech闚 i warsztat闚 z這tniczych, w zasady funkcjonowania spo貫czno軼i z這tnik闚 i obyczaj闚 w鈔鏚 nich panuj帷ych. W sugestywny spos鏏 kre郵i kolejne etapy kszta販enia w zawodzie z這tnika, omawia prawa i obowi您ki cz這nk闚 cechu i pracownik闚 warsztatu z這tniczego, profity i konsekwencje p造n帷e ze stosowania si b康 nie do przyj皻ych przez cechow spo貫czno嗆 regu. W dalszej cz窷ci zosta造 om闚ione sposoby podawania zawarto軼i srebra w stopie danego wyrobu oraz zwi您ane z tym zagadnienie znak闚 z這tniczych miejskich i imiennych. Znak闚 u篡wano w celu uwiarygodnienia jako軼i stopu u篡tego do wykonania danego przedmiotu, jak te umo磧iwienia rozpoznania warsztatu, w jakim go zrobiono dla wyci庵ni璚ia odpowiednich konsekwencji za niestosowanie si do obowi您uj帷ych w闚czas norm. Prelegent zwraca uwag s逝chaczy na zwodniczo嗆 pewnych cech, wyst瘼uj帷ych na znakach z這tniczych, kt鏎e bez znajomo軼i odpowiedniej wiedzy mog prowadzi do b喚dnych wniosk闚 dotycz帷ych autorstwa lub daty wykonania danego przedmiotu. Istotnym przyczynkiem do tematu znak闚 z這tniczych by這 opisanie funkcjonowania probierni cechowych i pa雟twowych na ziemiach polskich, pa雟tw zaborczych oraz innych wybranych pa雟tw europejskich. Poruszona zosta豉 tak瞠 sprawa znak闚 kontrybucyjnych, nadawanych wyrobom przez probiernie po wykupieniu srebrnych przedmiot闚 przez w豉軼icieli od obowi您ku przekazywania sreber na poczet sp豉ty kontrybucji przez pa雟two.

Prelekcje i demonstracje z這tnicze spotka造 si ze du篡m zainteresowaniem uczestnik闚 o czym 鈍iadczy造 liczne pytania zadawane Micha這wi Gradowskiemu i Jackowi Rochackiemu. Warsztaty pokaza造 potrzeb upowszechniania wiedzy technicznej i technologicznej ze z這tnictwa w 鈔odowisku muzealnik闚, historyk闚 sztuki i konserwator闚 w 鈍ietle problem闚, z jakimi na co dzie spotykaj si osoby zajmuj帷e si dzie豉mi z這tniczymi. Warsztaty by造 urozmaicone dwoma wypadami turystycznymi po Kazimierzu Dolnym i okolicznych w患ozach w celu bli窺zego zapoznania si ze sztuk i przyrod tego malowniczego miejsca na Lubelszczy幡ie.

informacje, zdj璚ia:
Muzeum Sztuki Z這tniczej
  • wi璚ej informacji o Muzeum Sztuki Z這tniczej >>>>

  • <<< menu        <<<-- wstecz

    Copyright © 2000 - 2009 STFZ. Wszystkie prawa zastrze穎ne.