29 stycznia br., w Spichlerzu (oddziale Muzeum Mazowieckiego w Płocku) mieszczącym się przy ul. Kazimierza Wielkiego 11b, odbył się wernisaż wystawy pt. "Magiczna i Industrialna - współczesna polska biżuteria artystyczna".
Pomysł prezentacji współczesnej sztuki złotniczej zrodził się przy okazji przygotowywania innej wystawy, pt. "Biżuteria od biedermeier'u do art déco", która miała swój wernisaż tego samego dnia w głównej siedzibie muzeum przy ul. Tumskiej 8. Dyrekcja Muzeum Mazowieckiego zwróciła się do Jerzego Brukwickiego, kierownika znanej warszawskiej Galerii Krytyków Pokaz, o pomoc w przygotowaniu ekspozycji. Pierwotny pomysł, aby przygotować wystawę biżuterii i rzeźb z krzemienia pasiastego, rozrósł się znacznie. Efektem jest ekspozycja prac, w której wzięło udział 44 artystów.
Głównym celem wystawy jest prezentacja współczesnej polskiej biżuterii artystycznej i obiektów biżuteryjnych, powstających w procesie artystycznych poszukiwań i eksperymentów nowych form, z wykorzystaniem nowych, niekonwencjonalnych technik i materiałów. Wszystkie wystawione przedmioty wyróżnia kreatywny pomysł, oryginalny projekt i perfekcyjne wykonanie. Wiele z nich zaskakuje i oczarowuje pomysłowością, ekstrawagancją i kolorystyką. Wystawa ma obrazować najnowsze trendy w polskiej sztuce złotniczej, różne osobowości artystyczne, formy i techniki wykonania.
Sale płockiego Spichlerza w Płocku wypełnili liczni goście, na wernisaż przyjechało kilkunastu autorów. Ekspozycja zajmowała dwie przestronne sale, prawie każdy z wystawiających miał swoją własną gablotkę. Goście wernisażu uważnie oglądali prace dzieląc się uwagami. I tu po raz kolejny okazało się, że podstawowym kryterium publiczności jest "praktyczny" aspekt oglądanych przedmiotów. W większości komentarzy zwracano uwagę na to, czy "da się to nosić", w niektórych - na technikę wykonania czy urodę formy. Chyba nikt - poza autorami - nie oglądał tych prac jako dzieła, z jego poetyką, treścią, przesłaniem...
|